Een Groene Kringimago

Een Groene Kringgewest wil dat mensen een positief beeld hebben van zijn werking en activiteiten. Daarvoor kun je zorgen door:

  • jezelf te tonen als Groene Kring op publieke momenten. Dat kan al door samen dezelfde trui te dragen.
  • ook in het dagelijks leven of op sociale media met mensen om te gaan zoals een Groene Kringlid doet: betrokken, geëngageerd, met een hart voor de toekomst van land- en tuinbouw.
  • samen als helpende handen mee te werken aan initiatieven die goed zijn voor de gemeenschap.
     

Slim communiceren

Hoe zorg je ervoor dat je promo effect heeft? Enkele snelle tips:

  • Denk echt na over wie je wil bereiken. Zo weet je beter hoe je boodschap moet klinken en welke kanalen je moet kiezen. Voor nieuwe leden pak je dat anders aan dan voor een event waarop gezinnen (die geen lid zijn) welkom zijn.
  • Maak een promoplan. Wat ga je doen om genoeg mensen te overtuigen om in te gaan op wat je aanbiedt? Een post op sociale media, een persoonlijk (chat)gesprek of huisbezoek, een e-mail, een affiche, een flyer die je uitdeelt daar waar de doelgroep is, een bord langs de kant van de rijweg, een stunt tijdens de jaarmarkt, een advertentie … 
  • Vergeet niet te bekijken: is er budget voor? Wie neemt welke taken op? Tegen wanneer?
     

In de huisstijl

Als we consistent in dezelfde huisstijl communiceren, dan scheppen we vertrouwen bij de ontvangers. Zo toont Groene Kring zich overal als een sterk merk. 

Bekijk dit document
 

Makkelijk: je kan drukwerk en online beelden in de huisstijl maken in Web2Print, een tool die in Click staat. Je vindt er sjablonen voor affiches, flyers en uitnodigingen voor al je activiteiten. En je voegt makkelijk eigen foto’s en tekst toe. Snel klaar voor de drukker, als download om door te sturen. Of om meteen te gebruiken in digitale communicatie.

In de gazet

Heb je iets te vertellen aan de pers? Met een tip voor een boeiend nieuwsitem zijn lokale journalisten of online redacteurs altijd blij.

  • Maak een lijst van e-mailadressen. De regio-journalisten van de grote kranten, de schrijvers voor websites en blaadjes van steden en gemeenten, Kerk & Leven, regionale tv-zenders. Misschien heeft een plaatselijk gemeentebestuur al een lijst, en mag je die overnemen.
  • Contacteer hen actief. Laat de redacteur of de journalist maar beslissen of hij publiceert, maar probeer het tenminste. Een echt persbericht is zelfs niet nodig. Gewoon een mailtje waarin je kort vertelt wat er gebeurd is, of staat te gebeuren.
  • Negatief in het nieuws? Media kunnen jouw Groene Kringgewest positief in beeld brengen, maar ook negatief. Als er iets misloopt, wil je niet dat een journalist iets verkeerds of kwetsends publiceert. Stel daarom iemand aan om bij een eventuele crisis met de pers om te gaan. Of bel je provinciale consulent.
     

Je gebruikt foto’s?

Op je drukwerk of op je Facebookpagina deel je misschien foto’s van leden of niet-leden. Dan zijn er enkele wettelijke regels om rekening mee te houden.

  • Vraag aan al je leden, maar ook aan je medekernleden de toestemming om foto’s van hen te maken én te gebruiken. Doe dat bijvoorbeeld aan het begin van het werkjaar, bij de (her)inschrijving. Respecteer doorheen het werkjaar de keuze van je leden. Ook als een lid wel toestemming gegeven heeft, maar vraagt om een bepaalde foto van hem of haar te verwijderen, doe je dat meteen. 
  • Pas op met foto’s in badpak en foto’s in ‘kwetsbare’ omstandigheden. Zo leveren waterspelletjes en moddergevechten misschien wel prachtige beelden op, maar wil het afgebeelde lid zo niet te zien zijn voor de hele wereld. Post geen mogelijk gênante foto’s. Denk daarbij: “Als ik zelf op die foto stond, zou ik hem dan online plaatsen?”
  • Wil je een volledig fotoalbum delen, dan doe je dat best in een gesloten Facebookgroep. Zorg dat deze groep beheerd wordt door de gewestkern en dat enkel leden er toegang toe hebben. Controleer ook de instellingen. 
  • Je publieke Facebookpagina of webpagina kan je gebruiken om een beperkt aantal foto’s of een filmpje te delen. Belangrijk is dat je hier heel selectief bent en alleen beelden kiest die kwalitatief goed zijn én die voor een positief imago zorgen. 
  • Voor je Instagrampagina geldt hetzelfde advies als voor je Facebookpagina. Let op met je stories, want iedereen kan de foto’s zien die daarop verschijnen. Wil je beter controleren wie jouw Instagramfoto’s ziet, zet je profiel dan op privé.