Waarom je kern aanvullen in Click?

Breng je kernlijst bij het begin van een nieuw werkjaar snel in orde in Click. Daar zijn twee goede redenen voor: 

  1. Iedereen in je kernlijst krijgt toegang tot Click via een eigen profiel. Zo kan de kern alle gegevens van jouw gewest opvolgen en zich inschrijven voor vormingen en evenementen.
  2. Als kernlid krijg je heel wat nuttig en kant-en-klaar materiaal van Groene Kring. Zo krijg je bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief en toegang tot heel wat draaiboeken.
     

 

Welke functies heb je nodig in de kern? 

In je gewestkern heb je verschillende functies, denk maar aan een voorzitter, secretaris, penningmeester of communicatieverantwoordelijke. In Click kan je aangeven welk kernlid welke functie opneemt. Denk eraan dat elk gewest verplicht een secretaris nodig heeft. Je kan maximaal 1 iemand aanduiden als secretaris. Als je de functie aan een nieuwe secretaris toekent, zal de oude zijn functie verliezen. 

Voor een goede Groene Kringwerking van een gewest wordt er aangeraden ook nog enkele andere functies zeker te verdelen en in Click aan te duiden.

  • Voorzitter 
  • Penningmeester 
  • Subsidieverantwoordelijke 
  • Communicatieverantwoordelijke 
  • Afgevaardigde Provinciale Kern

Met uitzondering van secretaris kunnen meerdere mensen dezelfde functie hebben, wat wil zeggen dat dit een taak is die ze samen uitvoeren, zoals bijvoorbeeld vertegenwoordiging provinciale kern. Ook is het mogelijk om 1 persoon meerdere functies te geven. Zoals bijvoorbeeld secretaris en penningmeester. 
 

Deadline indienen kernlijst

Bevestig zowel de lidmaatschappen van je kernleden als hun functies voor het nieuwe werkjaar ten laatste op 15 oktober. Zo weet het Groene Kring secretariaat dat je klaar bent en kan het de juiste communicatie uitsturen naar de juiste personen. 
 

Beheer je kern

Pas de functies van de huidige kernleden aan

  1. Ga in Click naar ‘Kern’ > 'Kernlijst'.
  2. Zoek de persoon via het venster 'Zoeken' of scrol tot je hem/haar vindt. 
  3. Klik op het pijltje dat voor de naam van de persoon staat en kies ‘Functies beheren’.
  4. Schrap de functies die het kernlid niet meer zal uitvoeren door op het pijltje achteraan te klikken.
  5. Voeg eventueel een nieuwe functie toe via ‘Functie toevoegen'.
  6. Selecteer uit de lijst welke functie(s) je aan deze persoon wil toevoegen en klik op ‘Toevoegen’.

 

Schrap alle functies van een kernlid, maar niet zijn/haar lidmaatschap

  1. Ga naar ‘Kern’ > 'Kernlijst'.
  2. Zoek de persoon via het venster 'Zoeken' of scrol tot je hem/haar vindt. 
  3. Klik op het pijltje dat voor de naam van de persoon staat en kies ‘Schrap alle functies’.
  4. Klik in het bevestigingsscherm op 'Ja'.

 

Zet het lidmaatschap én de functie van een kernlid stop

  1. Ga naar ‘Kern’ > 'Kernlijst'.
  2. Zoek de persoon via het venster 'Zoeken' of scrol tot je hem/haar vindt.
  3. Klik op het pijltje dat voor de naam van de persoon staat en kies ‘Stop lidmaatschap’. 
  4. Klik in het bevestigingsscherm op 'Ja'.

 

Voeg een nieuw kernlid toe

  1. Ga naar 'Leden' > 'Ledenadministratie' (Deze mensen vind je nog niet terug onder de kernlijst want ze hebben geen functies).
  2. Zoek de persoon via het venster 'zoeken' of scrol tot je hem/haar vindt.
  3. Open de persoon door op de naam te klikken.
  4. Scrol naar onder op de lidfiche tot bestuursfunctie en klik op '+ functie toevoegen'.
  5. Kies de gewenste functie en vul een startdatum in.
  6. Het nieuwe kernlid vind je vanaf nu terug in de kernlijst en krijgt meteen een welkomstmail voor Click.

Bevestig je kernlijst

Bevestig ten laatste op 15 oktober je kernlijst.

  1. Ga naar ‘Kern’ > 'Kernlijst'. 
  2. Bevestig door op de knop 'Bevestiging bestuursleden' te klikken. 

Let op: dit kan je per gewest maar 1 keer doen, daarna verdwijnt de knop.  Heb je nadien nog wijzigingen aan de bestuurslijst, dan kan je die gerust nog toevoegen. 
 

Maak een documentenbibliotheek

Stap 1: Maak een Google-account voor je gewest

  1. Surf naar www.google.com. 
  2. Klik rechtsboven op 'Inloggen'. 
  3. Klik op 'Account maken'. 
  4. Maak een account voor je gewest, bijvoorbeeld ‘Groene Kring Tisoké' en vul je gegevens aan.

 

Stap 2: Nodig al je kernleden uit in je Google Drive

  1. Ga naar je Google Drive. 
  2. Maak een map en geef hem jouw gewestnaam. 
  3. Klik op het pijltje je map en kies ‘Delen’. 
  4. Voeg de e-mailadressen van je kernleden toe. Let op dat je dezelfde e-mailadressen gebruikt als degene waarmee zij inloggen in Click. 
  5. Kies voor ‘Een uitnodiging verzenden’ zodat de andere kernleden je bestanden ook kunnen bewerken.

 

Stap 3: Plak de URL van je Drive in Click

  1. Klik opnieuw op het pijltje naast de naam van je map en kies ‘Deelbare link ophalen’.
  2. Kies 'Instellingen voor delen' en verander ‘Iedereen met de link mag bekijken’ naar ‘Iedereen met de link mag bewerken’. 
  3. Kopieer de link. 
  4. Ga in Click naar ‘Gewest’ > ‘Gewestinformatie’ > ‘Instellingen voor documenten & agenda’. Plak hier de deelbare link en klik onderaan op 'Opslaan'.

 

Stap 4: Bewonder het resultaat

Vanaf nu vind je in Click onder ‘Kern’ een link naar je bibliotheek. Heb je als kernlid toegang gekregen voor deze bibliotheek, dan zal je vanuit Click documenten kunnen raadplegen en bewerken. 

Leuk detail: je kan ook alle andere functies van een Google Drive gebruiken. Je kan, bijvoorbeeld, de Google Drive-app installeren op je smartphone of pc en zo de documenten raadplegen zonder internet.
 

Gebruik de agenda

Één agenda voor de hele kern, zodat niemand de vergadering vergeet? Het kan in Click. We leggen je stap voor stap uit hoe je te werk gaat.

Stap 1: Maak een Google-account voor je gewest

  1. Surf naar www.google.com. 
  2. Klik rechtsboven op 'Inloggen'. 
  3. Klik op 'Account maken'. 
  4. Maak een account voor je gewest, bijvoorbeeld ‘Groene Kring Tisoké' en vul je gegevens aan.

 

Stap 2: Nodig al je kernleden uit in je agenda

  1. Ga naar je Google Agenda. 
  2. Klik onder 'Mijn agenda's' op de 3 verticale bolletjes naast je agenda en kies ‘Instellingen en delen’. 
  3. Ga in het menu aan de linkerkant naar ‘Toegangsrechten’. 
  4. Voeg via ‘Delen met specifieke mensen’ je kernleden toe. Let op dat je dezelfde e-mailadressen gebruikt als degene waarmee zij inloggen in Click.

 

Stap 3: Plak de URL van je agenda in Click

  1. Haal de URL van je agenda op onder ‘Toegangsrechten’ (zie stap 2). Kopieer de deelbare link. 
  2. Ga in Click naar ‘Gewest’ > 'Gewestsinformatie’ > ‘Instellingen voor documenten & agenda’. Plak hier de deelbare link en klik onderaan op 'Opslaan'.

 

Stap 4: Bewonder het resultaat

Vanaf nu vind je in Click onder ‘Kern’ een link naar je agenda. Heb je als kernlid toegang gekregen voor deze kalender, dan zal je vanuit Click deze kalender kunnen raadplegen en bewerken. 

Leuk detail: je kan ook alle andere functies van een Google Agenda gebruiken. Zo kan je de kalender op je smartphone installeren of toevoegen aan je Outlook.